Let op: Deze website is gerestaureerd met behulp van gearchiveerde inhoud. De website eist geen rechten op deze inhoud. Dit is niet de officiële website.

Kweekervaringen

Kweek met de Marokkaanse huisgors
Emberiza striolata

Door W. de Laat

In 2009 hebben we voor het eerst met deze vogel gekweekt. In 2010 door verschillende oorzaken geen jonge vogels dus onze hoop was gericht op 2011
Het is een rustige vogel die men ook in een volière kan houden moet wel op letten wat er nog meer inzit omdat hij zich nog wel eens weg laat jagen, en kan ook last van stres hebben. Een mooi getekende bruine vogel, man een heeft een grijs gestreepte kop pop ook maar veel minder opvallend en fletser van kleur. Er is duidelijk verschil te zien.De grote is ± 13,5 cm
Huisgors pop
Broedtijd
Ze beginnen bij het 3e ei te broeden, de broedduur is 14 dagen. Na 17 á 21 dagen verlaten zij het nest vliegen dan goed rond, gaan soms nog wel eens terug naar het nest. Hoofdzakelijk voert de man de jonge nog bij en beschermd ze hij houd ze nog een tijdje in de gaten tot dat ze geheel zelfstandig zijn. Als ze 30 á 35 dagen oud zijn kunnen ze apart gezet worden. Wij laten ze ook wel bij de ouder tot er weer jonge zijn dat kan ook goed.

Ringen

Let wel op dat je niet te laat ringt lees verder in het stuk. Deze vogels moeten geringd worden met ringen voor beschermde vogels de maat is 2.7 mm

In 2010 heb ik uitgekeken om vogels er bij te krijgen voor ander bloed maar dat lukte eerst nog niet zo goed. Van dit soort zijn er niet zo veel. Op vogelmarktplaats gevraagd om vogels te ruilen of te kopen. Maar intussen was het al januari 2011, maar er kwam een reactie van een Belg. Ik kon een jonge man ruilen tegen een overjarige pop van hun, we hadden het liever anders gezien maar we hadden weer ander bloed. In februari werden de vogels geruild dan maar afwachten. Intussen hadden we nog een man kunnen kopen.
Er ging ook nog eens een pop dood maar ja beter dan een man.
Alles bij elkaar hadden we zodoende 3 koppels en een losse pop. Er kwam een bevriend kweker langs om te vragen of ik een pop Huisgors over had, hij had een man op de kop kunnen tikken maar na wat over en weer gepraat liet hij de man bij ons achter hij had er eigenlijk geen plaats voor, dus toch weer 4 koppels en alle maal nu onverwant dus mooier kan het niet.

De kweek kon beginnen.

1 Koppel in de buiten volière, 1 in een vluchtje buiten en 2 koppels binnen in grote dubbele broedkooien.

Koppel 1 binnen zat vanaf januari in de broedkooi, ze rommelde eerst nogal maar 11 februari hadden ze samen een mooi nest gemaakt en op 19 februari het 1e ei totaal 3 stuks waarvan 2 uitgekomen op 8 maart 15 maart moeten ringen met ringen van 2010, omdat we de ringen van 2011 voor beschermde vogels nog niet hadden dit i.v.m mijn ziekte in september vergeten te bestellen. (je ziet maar bestel toch maar tijdig ringen). 27 maart de jonge uitgevlogen en 3 april weer 1 ei totaal 4 stuks dit nest jonge groeide beter dan het eerste dit was te merken aan het ringen eerste nest met de 7e dag nu met de 5e dag geringd. 3 jonge kwamen goed groot,

Koppel 2 in de broedkooi 17 mei 1e ei gelegd totaal 4 stuks waarvan 2 bevrucht 1 jong kon niet uit het ei komen maar het ander werd goed groot gebracht. Op 17 juni vloog het uit en op 19 juni lag er al weer een ei totaal 3 alle drie groot gebracht maar met het uitvangen om ze apart te zetten ging 1 jong dood door stres had het gevangen het verkrampte en bleef liggen.

Koppel 3 in de volière dit was de pop uit België, we dachten hij zal eerst wel moeten wennen dat had ze al vlug gedaan. In de eerste week van maart begonnen ze al met nest materiaal te slepen, maar dat was meer spelen. Maar 14 maart werd het serieus en 25 maart hadden we het eerste ei. Totaal 2 gelegd en 1 jong op stok. Dit vloog 28 april uit en 1 mei was er al weer 1 ei van de 4 was er maar 1 bevrucht, maar dit is maar enkele dagen oud geworden.

Op 29 mei werd er voor de derde keer gelegd in totaal 4 stuks die 13 juni allemaal uitgekomen zijn, en ook alle 4 grootgebracht deze vlogen 1 juli uit

Koppel 4 in een vluchtje deze aangekochte man was van 2010 en vermoedelijk te jong. Maar het ging eind april over tot het bouwen van een nest. Maar op 1 mei kwamen we in de kooi en de pop lag op de grond meer dood dan levend. Binnen gezet 2 mei had ze een wind ei gelegd dat was het we dachten dit is over maar 4 mei lag er een ei in het nest, daar is het wel bij gebleven en dit is uitgekomen en op 6 juni uit gevlogen.

Op 17 juni zagen we het jong maar raar in het nest liggen dit was volledig de kop ingepikt helaas.

Maar op 19 juli werd er weer 1 ei gelegd totaal 2 waarvan 1 uitgekomen en inmiddels op stok.

Als we dit alles bezien is het goed gegaan met de Marokkaanse Huisgors in totaal hebben verschillende jonge in de vlucht. De eerste dagen groeien de jonge maar langzaam. Zowel de pop als man zagen we voer zoeken, allebei voerde ze toch. We hebben de eerste dagen geen goed gevulde kroppen gezien, maar op de stuit was wel vet te zien dan is het toch goed. Ze sperden goed hebben een gezonde kleur en groeien volgens mij matig maar dat zal zowel normaal zijn.
Je moet wel opletten met ringen omdat ze zo voeren kan het je verrassen dat je te laat komt. We hebben jonge vogels geringd op de 5e, 6e en de 8e dag, het lijkt dat ze niet groeien maar toch het zelfde koppel is soms nogal veel verschil de ene of andere ronde.

De jonge hebben de kleur van de pop maar dan matter. De mannen kan men al vlug herkennen daar de kop kleur vlug gaat ruien. Maar deze soort komen niet zomaar groot, al enkele keren gezien als er 1 wat achter blijft dat bijv 1 dag later uitkomt dan valt het dikwijls toch af.

Het zijn vogels die samen een nest bouwen, samen de eieren uit broeden en samen de jonge groot brengen de man voert goed mee, elk insect in de kooi is voor hun.
Als we in de kooi kwamen gingen ze altijd van het nest zeker de pop de man bleef nogal eens zitten, maar als we weg gingen ze direct weer naar hun nest.
Het zijn rustige vogels die hun nest goed zuiver houden ze hebben de beschikking over verschillende nestkastjes maar nemen voor het volgend broedsel toch bijna altijd dezelfde nest. We hebben maar 1 keer gezien dat ze een ander nestje maakte.
Het zijn geen uitbundige baders.
Deze vogels die ook goed in een gezelschaps volière gehouden kunnen worden het zijn geen agressieve vogels naar andere. Ook zijn het dankbare TT vogels.